Er zijn onlangs een aantal wijzigingen aangebracht aan geheugenkaarten die ze in overeenstemming brachten met de compatibiliteit van de grootste fabrikanten van apparatuur aller tijden. Met alles in de samenleving die alleen maar groter, sneller of nog kleiner wordt, is het geenszins een verrassing dat de veranderingen in de geheugenkaarten daarmee gepaard gingen. Ze hebben cosmetische veranderingen ondergaan, met de fysieke grootte, de verpakking en kleur. Ze hebben ook veranderingen aangebracht aan de capaciteit met de algemene houding dat groter gewoon ook beter is.
Het heeft echter een aantal mensen verrast dat een van de populairste spelconsoles aller tijden de kant gekozen heeft van de kaarten met kleinere capaciteit. In plaats van te promoten of te suggereren dat de gebruikers van het apparaat een grote SD-kaart zoals de 64 gigabyte-kaart zouden moeten kopen, hebben zij in plaats daarvan voorgesteld om een kaart met slechts 2 gigabyte te kopen. Er is veel gespeculeerd over de redenen waarom Nintendo de moeite neemt om dit te doen. Een van de denkpistes is dat Nintendo gewoon een console gemaakt heeft, dat niet veel geheugen nodig heeft om te draaien of dat de games waarvan ze willen dat mensen ze gebruiken, gewoon kleiner zijn dan de andere.
De fans ervan staan echter in rep en roer, in plaats daarvan zeggen ze dat dit de nieuwe manier is van Nintendo om bedrijven zoals R4 de kop in te drukken, die de Nintendo consoles op de rug dragen. Ze denken ook dat als Nintendo een 2 gigabyte kaart promoot, dit nieuwe gebruikers zal aanmoedigen om te voorkomen dat er spelletjes gedownload worden. Als er geen mogelijkheid is om een spel op te slaan, dan zullen ze ook veeleer geneigd zijn om te besluiten het niet te doen.
Dit kan echter averechts werken bij mensen die de Nintendo niet langer zullen gebruiken en de R4 en geheugenkaarten in andere consoles zullen gebruiken, dus misschien moet Nintendo eens goed nadenken over hun meest recente suggestie.