Met de introductie van The Conduit is de ergste nachtmerrie voor Wii-gebruikers, het hacken van games, teruggekeerd. Behalve softwarebeveiligingen, zoals een firewall en anti-cheat kan er maar weinig worden gedaan om hacken tegen te gaan. De laatste grote Wii-game van Nintendo kan heel eenvoudig worden gehackt, zoals door een hacker, die diverse mazen in het spel heeft ontdekt en gemakkelijk veranderingen in het spel kon aanbrengen, is aangetoond.
De hacker vertelde dat hij de mazen heeft gevonden door een apparaatje te gebruiken dat Wii-gegevens kan wissen en de debugger kan uitschakelen, en met behulp van een zelfgemaakte applicatie – GeckoOS genaamd – codes kon opzoeken en creëren. Het proces is naar verluidt zeer eenvoudig, omdat je alleen maar de bestuursfuncties moet opzoeken en vervangen om de spelvariabelen van de game te veranderen.
Om het nog problematischer te maken liet de hacker -”Hetoan2” genaamd – weten dat de gehele game vrijwel onbeschermd is. Alle waarden voor de spelvariabelen, zoals de ammunitie en de levensduur van de personages, kunnen tamelijk eenvoudig worden veranderd, want hiervoor is maar weinig technische kennis nodig. De spelcodes voor online- en offline-spel zijn hetzelfde, want die zijn in de kern van het systeem ongewijzigd gebleven. De enige verandering is dat in de online-modus de nodes de variabelen in real-time naar de server zenden. Wat het systeem nog kwetsbaarder maakt, is dat er geen veiligheidscheck van de server beschikbaar is.
De online service wordt geleverd door High Voltage System (HVS). HVS kan de bedriegers eenvoudig traceren en deze door Nintendo laten verbannen uit het online spelnetwerk. Er kan door haar niets anders worden gedaan om deze bedriegers te stoppen. Al eerder had Hetoan2 een aantal nepcodes gecreëerd om, zoals hij heeft toegelicht, te voorkomen dat de echte hackers de originele codes in hun bezit krijgen.