Actiegames verwijzen naar een r4 videospelgenre dat fysieke uitdagingen benadrukt, waaronder hand-oog coördinatie en reactietijd. Het genre omvat diverse subgenres zoals vechtspellen, schietspellen en platformgames. Hier bestuurt de speler typisch meestal de avatar van een protagonist. De avatar moet door een spelniveau navigeren, objecten verzamelen, obstakels vermijden en vijanden bestrijden met verschillende aanvallen. Aan het einde van een groep van niveaus moet de speler vaak een grote vijand verslaan die groter en uitdagender is dan de andere vijanden.
Vijandelijke aanvallen en obstakels putten de gezondheid en de levensduur van de avatar uit, en het spel is voorbij als de speler geen leven meer over heeft. Een alternatief is dat de speler het spel wint door een opeenvolging van niveaus te voltooien. Maar veel actiegames zijn onovertrefbaar en hebben een onbepaald aantal niveaus, en het enige doel van de speler is om de score te maximaliseren door het verzamelen van objecten en vijanden te verslaan. Het omvat soms ook andere uitdagingen, zoals races, puzzels of het verzamelen van voorwerpen, maar ze zijn niet centraal in het genre. Het maakt soms ook gebruik van tijdbeperkingen om de uitdaging te vergroten.
Spelniveaus reageren meestal niet op het voorbij strijken van de tijd, en dag- / nachtcycli zijn zeldzaam. Als de timer afloopt, verliest de speler meestal een leven, hoewel sommige spellen een moeilijke vijand of uitdaging genereren. Spelers kunnen ook te maken krijgen met tactische en verkennende uitdagingen, maar deze spelen vereisen in de eerste plaats een hoge reactiesnelheid en een goede hand-oog coördinatie. Een r4 actiespel kan soms ook puzzelen omvatten, maar is meestal vrij eenvoudig omdat de speler niet onder enorme tijdsdruk staat.