Men gelooft dat in de toekomst de spellen nog realistischer zullen zijn dan de momenteel beschikbare r4 games. Deze elektronische spelontwikkelaars zoals Sony en Microsoft hebben reeds hun aandacht gevestigd op het virtuele spel. Sommige spelmotoren bieden plug-ins om vertrouwde 3D-modellering pakketten te ontwikkelen. Deze pakketten helpen bij de productie van 3D-games. Gezien de groei op het vlak van elektronische spellen zijn er mogelijkheden tot virtuele realiteitsspellen in de toekomst.
De komst van een bepaalde spelmotor aanpak en de creatie van nieuwe middleware voorzien integratie tussen de 3D-modelling tools en het spelplatform. Deze upgrading zal dus voor een betere manier zorgen voor een virtuele of 3D-spelomgeving. In de toekomstige elektronische spellen zouden de spelers direct in interactie staan met de andere spelpersonages in het spel. In de toekomst zullen de accessoires van de virtuele spellen net zo eenvoudig zijn als het dragen van een zonnebril en de beelden op het spel worden rechtstreeks geproduceerd op het netvlies van de ogen. En het spel zou direct gecontroleerd kunnen worden door middel van hersengolven.
Deze ideeën kunnen misschien grappig klinken, maar de ontwikkelaars zijn er wel al mee bezig. Onlangs werd een nieuwe headset, Emotiv genaamd , gelanceerd die werkt als een interface van de hersenen en de computer. Hier wordt de handset geactiveerd door het aanvoelen en verwerken van de hersenactiviteit. De andere bekende spelfabrikanten hebben een nieuwe bewegingsgevoelige technologie in de controllers geïmplementeerd. Deze controller neemt zelfs de gedetailleerde bewegingen van de gamer op wat een directe invloed heeft op het spelveld. Deze verbeteringen op het gebied van elektronica maken de weg vrij voor virtuele realiteit r4 videospelen.