Schietspelletjes zijn een subgenre van r4 actiespellen, die vaak de snelheid en de reactietijd van de speler testen. Omdat schietspellen de meerderheid van de actiegames uitmaken, is het een tamelijk breed subgenre. Het omvat veel subgenres die de gemeenschappelijkheid hebben van zich te concentreren op de actie van de avatar met behulp van een soort van wapen. Meestal is dit wapen een pistool, of een ander wapen met een ver bereik.
Een gemeenschappelijke bron die terug gevonden wordt in vele schietspelletjes, is munitie. De speler ziet de gebeurtenissen meestal vanuit de ogen van het personage (een first-person shooter) of van een camera die het personage volgt, meestal een paar meter erachter (een third-person shooter). Spellen die levenechte ballistiek en karakterschade nabootsten, zijn tactische schietspellen. Maar veel schietspelletjes omvatten verschillende niveaus van realisme, met sommige die grenzen aan complete fantasie.
Schietspelletjes worden meestal gekenmerkt door uitsluitend het karakter van de speler die de strijd aangaat tegen alle vijandelijke troepen. Dit is vrij onrealistisch, maar heeft de neiging om de ervaring nog aangenamer te maken vanuit het oogpunt van de speler. De meeste van deze spellen zijn onderverdeeld in verschillende fasen, en eindigt met een gevecht tegen een baas voordat men kan verder gaan naar de volgende fase. Focus is vaak een optionele manier om een schietspel te categoriseren, maar in sommige gevallen is het nodig om ze te helpen onderscheiden.
Een spel kan heel vaak sterk afhankelijk zijn van heimelijkheid in tegenstelling tot directe actie. Sommige van de r4 schietspellen omvatten de Touhou reeks, Gradius, ESP Ra.De, Mushihimesama en Twinbee, lkaruga, Radiant Silvergun, R-type, Giga Wing, Blazing Star, Zero Wing en vele anderen.